Stress

Stress is een natuurlijke reactie op extreme omstandigheden. Het ervaren van stress voor een langere tijd heeft is erg ongezond. Op den duur kan stress leiden tot overspannenheid of een burnout. Wanneer we veel moeten van onszelf kunnen we makkelijk over onze grenzen gaan. Door stress krijg je vaak lichamelijke klachten, zoals nek- en schouderklachten, darmproblemen of hoofdpijn. Dit soort klachten komen altijd ongelegen (als je er geen tijd voor hebt). Daarom zijn we geneigd om een paracetamol te nemen en door te gaan. 

Zo bouwt de spanning op

Een belangrijke aanwijzing dat iemand te lang onder druk staat is als diegene niet meer kan ontspannen. Zelfs niet in zijn of haar vrije tijd. Door de voortdurende aanwezigheid van stress krijgt het lichaam geen kans om te herstellen. Als de spanning te lang achter elkaar blijft opbouwen kan de stress leiden tot een Burnout. Bij een Burnout is iemand lichamelijk en geestelijk uitgeput. Soms kunnen mensen echt niet meer op hun benen staan van vermoeidheid.

Hoe krijg je een burnout?

Mensen die extreem hoge eisen aan zichzelf stellen en tot het uiterste gaan lopen het meeste risico op een burnout. Deze mensen gaan soms letterlijk door tot ze erbij neervallen. Als je eenmaal een Burnout hebt duurt het herstel bijzonder lang. Iemand moet dan langdurig rusten en ontspannen. Dat klinkt simpel maar is, juist voor deze groep mensen, een bijna onmogelijke opgave.  Het gevoel van de controle loslaten en “niet meer meedoen” zijn heel bijna onverdraaglijk. Sommige mensen worden nooit meer de oude na een burnout. 

Burnout voorkomen

Juist omdat het herstel zo lang duurt en moeizaam gaat, is voorkomen een veel beter alternatief. Daarom is het altijd belangrijk om rust en leuke dingen in te plannen.  Dit is extra belangrijk als je merkt dat je niet meer goed uitrust of ontspant. Als er spanningsklachten ontstaan zijn rust en ontspanning extra belangrijk. 

Hoe ik kan helpen

Door middel van gesprekken kunnen we achterhalen wat jou motiveert. Maar ook wat echt belangrijk voor je is.  Je leert kijken naar waar jij je tijd aan besteed en of dat allemaal de moeite waard is. Hierbij kan de combinatie van gesprekken en massage een groot verschil maken. Tijdens de massage gaat je aandacht naar je lichaam, waardoor je rust in je hoofd ervaart. Je komt tot jezelf en je krijgt (eindelijk) een rustmoment waarin je spanning los kunt laten.

Denk jij dat je meer stress ervaart dan goed voor je is? Wacht niet te lang met het zoeken van hulp. Maak hieronder een afspraak voor een gratis kennismaking om te kijken hoe ik je kan kan helpen.